Barbara Berlusconi uttalar sig om hennes syn på fotbollens utveckling och om hur Milans reformer och nya värvningsmetoder borde se ut.
– Detta är frågor inom Adriano Galliani kompetens. Milan står inför en stor omorganisation.
– Klubben förbereder sig på alla möjliga sätt för att möta dom nya utmaningar som den nya fotbollen innebär.
– Vi lägger stor vikt vid ungdomar, på en struktur av scouter som kan leta fram nya talanger runt om i världen. Men vi ska också kunna göra några större inköp.
Berlusconi fick frågan om ledningen föredrog att skapa ett starkt lag utan att behöva spendera eller att skapa inkomster för att göra ett lag starkare.
– Båda dessa saker. Målet är att rekrytera unga talanger innan de blir toppspelare och innan vi har byggt upp den nya strategin är vår nuvarande ekonomi svår att bibehålla.
– Att öka intäkterna är en central utmaning för oss. Bara genom att själva distribuera faciliteter och tjänster kan ge oss råd till fler toppspelare.
– Det är en utmaning som kommer att ge resultat först på medellång sikt, inte tidigare än om tre år.
Den 29-årige Barbara uttalade sig också om dom italienska lagens generella utveckling.
– År 2000 var tre av de fem bästa klubbarna i Europa från Italien och hade bra intäkter. I dag är vi långt efter. Modellen för fotboll för framtiden är oundvikligen en blandning av idrottsliga framgångar och förmågan av att uppnå kommersiella, ekonomiska och administrativa resultat. Och det bästa resultatet bör vara från dem som antar en strukturerad och effektiv affärsstrategi.
– Ett bra exempel? Tyskland, med arenor som ägs av klubben och med hjälp av generösa sponsringar. Det är ett exempel att följa.
Arenorna är fullsatta, det finns kommersiell verksamhet och många unga människor som är ansvariga.
– Vi måste komma ihåg att fotboll inte bara är en affär för dem som tjänar miljoner euro, utan också för dom många skapade jobb som projekten kan skapa.
Barbara fick frågan om kvinnors ökande roll inom fotbollen.
– Jag ser inte förekomsten av kvinnor som en merit, bara som ett faktum. Allt fler kvinnor tar huvudroller i fotbollsklubbar.
Det här är viktigt eftersom klubbarna nu är företag. I alla företag har betydelsen för kvinnor ökat och antalet kvinnor har också ökat.
Kommentarer är stängda.