Milan gick idag ut med nyheten att man expanderar ytterligare i Kina. Detta genom att öppna nytt kontor och nytt partnerskap med Kinas största sportakedemi, PacificPine Sports. Detta kommer leda till öppnandet av flera AC Milan akademier över hela landet.
Milan har haft en stark närvaro på den kinesiska marknaden sedan 2017, då deras allra första kontor utanför Italien öppnade i Peking. Detta gav klubben en fysisk närvaro på en nyckelmarknad för att ta hand om nya partner- och licensmöjligheter och hantera innehållet för Milans sociala plattformar i Kina. Milan har nu öppnat ett nytt kontor i Shanghai, som kommer att vara en viktig tillgång för klubben för att vidareutveckla sin kommersiella och kommunikationsstrategi i Kina och möta behoven på en marknad som alltmer är medveten om dess relevans på global nivå.
Milan satsar också på nästa generation fotbollsfans och spelare i Kina genom att underteckna ett långsiktigt partnerskap med den främsta sportakademin PacificPine Sports, som kommer att öppna en första AC Milan Academy i Shenzhen – en modern metropol i sydöstra Kina. Andra akademier och utbildningsanläggningar ska öppnas på andra platser i Kina i framtiden.
Projektet kommer aktivt att involvera U18-målet, med ett särskilt fokus på gräsrotsnivå (U5 – U12), som spelar en central roll i utbildningen för de yngre generationerna. Passion, excellens, sofistikering och lagarbete kommer att vara kärnan i projektet som syftar till att främja den unga idrottarens allmänna välbefinnande och samtidigt förbättra deras tekniska, taktiska, fysiska och sociala färdigheter.
Milans Casper Stylsvig sade: “Som en verkligt global fotbollsklubb med över 500 miljoner fans över hela världen har vi en tydlig global strategi på plats och Kina är verkligen en av våra viktigaste marknader. Vårt nya kontor i Kina kommer att tillåta oss att vara ännu närmare vår befintliga och stora fanskara på marknaden och det kommer att ge fantastiska möjligheter för klubben och dess lokala partners. “
Om partnerskapet med PacificPine Sports tillade han: “AC Milan Academy är en synonym för excellens och innovation riktad till de nya generationerna. Genom vår erfarenhet och PacificPine Sports expertis kommer vi att ha möjlighet att öka vår närvaro på den kinesiska marknaden till en mer lokal nivå genom ett program som kan förmedla sportens värderingar bland de yngre generationerna. “
Strategi i Kina
Öppnandet av ett nytt kontor och det nya partnerskapet med PacificPine Sports återspeglar Milan märkets växande popularitet på den kinesiska marknaden, vilket nyligen bevisats av en studie genomförd av YouGov, som fann att Milan är den mest ansedda italienska klubben i Kina. Bakom den växande populariteten för Milan varumärket på marknaden ligger en lokal strategi baserad på fysisk och digital närvaro för att öka synligheten bland fans.
Fysisk närvaro
Förutom ett fungerande kontor kan Milan räkna med ett antal lokala fanklubbar, som ansvarar för organiseringen av evenemang på en mer lokal och nationell nivå, en värdefull tillgång både ur ett fansengagemang och partneraktiveringsperspektiv. Klubben har också varit närvarande på den kinesiska marknaden de senaste åren, med både herrarnas representationslag och legenderna som spelat matcher i landet.
Digital närvaro
Milan är aktiva på sju sociala plattformar, inklusive Weibo, WeChat Official Account, WeChat Channels Account, Toutiao, Douyin, Dongqiudi och Oasis, där klubben producerar engagerande innehåll anpassat efter publikens behov på varje plattform. Det totala antalet fans på dessa plattformar överstiger 3,8 miljoner. År 2020, som ett resultat av Covid-19 pandemin, lanserade Milan China Digital Summer Tour, en unik och innovativ digital upplevelse som erbjöds alla Milan fans i Kina, vars inverkan erkändes med ett antal branschpriser på marknaden.