AC Milan meddelade idag via sin officiella hemsida att Luca Baldanza har utsetts till chef för mediaförsäljning (Head of Media Sales) i klubbens kommersiella avdelning. Baldanza kommer att rapportera till Maikel Oettle, Sponsorship Sales Director .
Baldanza, som påbörjar sitt arbete redan idag, har en gedigen internationell erfarenhet av förvaltning, försäljning och förvärv av sportmediarättigheter för huvudaktörerna, efter att ha arbetat för globala företag, inklusive IMG, Förenade Arab Emiratens fotbollsliga, och i globala evenemang som fotbolls VM 2010.
Lucas utnämning är i linje med klubbens strategiska mål att öka intäkterna genom märkesinnehåll och förstärkning av partnerskap med viktiga mediaföretag, i Italien och över hela världen. I synnerhet kommer Baldanza att ansvara för utvecklingen av nya och befintliga medieintäkter för att stödja klubbens kommersiella tillväxt. Ett mål som ingår i klubbens bredare moderniseringsväg för utveckling som ett globalt medieföretag.
Casper Stylsvig, Milans Chief Revenue Officer, uttalade sig om nyheten:
— Vi är glada att kunna välkomna Luca ombord. Klubben skapade den här helt nya rollen för att fullt ut utnyttja alla de möjligheter som framtidsscenarierna i vår sektor kommer att öppna när det gäller innehåll, plattformar och rätt ledning. Vi är övertygade om att Lucas erfarenhet, know-how och stora internationella nätverk kommer att vara grundläggande för att utnyttja AC Milans stora potential globalt.