Idag bekräftade Milan på deras officiella hemsida att man inleder ett samarbete med företaget Sanrio, företaget som står bakom Hello Kitty.
Samarbetet med Sanrio handlar om ett Co-branding projekt där de bägge företagen ska skapa en ny kollektion. Tanken med samarbetet är att rikta sig mot klubbens kvinnliga supportrar i alla åldrar och att föra samman de bägge varumärkena.
– Jag är otroligt nöjd med samarbetet. Idén med detta är att införa en kvinnlig själ till en sportklubb på den högsta nivån. Idag består sporten av många kvinnliga supportrar och därför lär vår nya kollektion få en naturlig målgrupp. Vi kommer att lansera sportkläder och accessoarer till alla kvinnliga fans från och med september månaden, säger Sanrios licensdirektör Paolo Casarini.
– Milan har alltid lyckats samarbeta med både italienska samt internationella företag för att representera överlägsenhet inom deras områden. Av denna anledning beslutade vi oss för att slå oss samman med Hello Kitty. Det är en prestigefylld och en viktig karaktär som är högt värderad bland de unga världen över. Samarbetet med Sanrio har varit utmanande och har inbringat utomordentliga resultat. Vi funderar på att organisera andra initiativ med just Hello Kitty och vår klubbmaskot på Milanello, vi lär även få se de bägge maskotarna tillsammans på San Siro. Vi är säkra på att denna karaktär kommer bli omtyckt och populär av Milan-supportrarna säger Milans kommersiella direktör Jaap Kalma.
Man räknar med att projektet lanseras i Italien till en början och sedan världen över, med start i Asien och främst i Japan, Hello Kittys hemland. Under året lär man börja med försäljningar av den nya exklusiva kollektionen via nätet men även i Milans officiella butiker.